zondag 3 juli 2016

HET LAATSTE WOORD

Voorheen had ik vaak de neiging om aan het eind van een discussie of gesprek toch nog iets toe te voegen het, laatste woord .Dat werd mij niet altijd in dank afgenomen. Maar dit is echt de laatste keer dat ik dat doe .


Veel vrienden en kennissen hebben ons geprezen om de positieve instelling waarmee wij de spierziekte beleefden . Kanjers waren wij , optimistische inslag hadden we,en meer van dat soort lieve complimenten . Bedankt voor al die complimenten ,maar ik vond dat ik geen andere keuze had .Samen met Wies probeerden wij te genieten van wat er zoal te genieten valt en terugkijkend naar de afgelopen jaren is dat aardig gelukt . Ik vond het fijn dat zoveel mensen mijn blog regelmatig hebben gelezen , ik vond het ook zelf leuk om te doen .
Sinds kort zie ik het niet meer zitten. Niet meer praten brengt mij in een sfeer van sociale isolatie, waar ik niet tegen kan , compleet afhankelijk zijn van nagenoeg alles ,snel moe en vooral,geen enkele kans op enig herstel . Vaak voel ik mij gevangen in mijn eigen lijf .
De neuroloog zei vijf jaar geleden ,nadat hij de diagnose ALS had gesteld , dat het waarschijnlijk een langzame progressie was,maar meneer Stalenhoef, zo zei hij erbij, het gaat wel door . Na zes jaar stelselmatig inleveren begrijp ik precies wat hij destijds bedoelde .
Bijna geen communicatie meer kunnen hebben , is wel het grootste probleem voor mij geweest.
Uit mijn blog berichten kun je opmaken , dat het gelukkig wel een langzame progressie is geweest en dat ik nog erg plezierige dagen heb gehad in de voorafgaande jaren .
Alhoewel stoppen met leven een onomkoombaar gevolg is van deze spierziekte heb ik met de beslissing erg veel moeite gehad , want ik heb veel van het leven gehouden en wij hadden een goed huwelijk , een goede relatie met onze kinderen en wij genoten erg veel van onze zes kleinkinderen .
Op de vraag hoe ik jullie kan bedanken voor alle hulp die jullie aan Wies en mij geboden hebben , voor alle aandacht die jullie ons geschonken hebben , voor alle bloemen , en wenskaarten die wij in de afgelopen jaren mochten ontvangen , op die vraag krijg ik geen antwoord meer , dus laat ik het bij BEDANKT ALLEMAAL

Steef juli 2016

Geen opmerkingen:

Een reactie posten