zondag 12 oktober 2014

DE ZOVEELSTE VAL



De zoveelste val.
De eerste keer dat ik viel dateert al van het voorjaar  2012. Het gebeurde in Amsterdam op de Weesperzijde. Een eenvoudige stoeptegel, die iets hoger lag dan de overige tegels. Heel erg verbazing wekkend was het voor mij, dat ik binnen een tiende seconde plat op mijn snuit lag en niet in staat was geweest om mijn val te breken. Het leverde een snee op in mijn wenkbrauw door mijn bril, maar vooral een deuk in het vertrouwen in mijn eigen lijf.
De volgende val vond plaats in de zomer van 2012. Hier vlak bij op het kerkplein in Breedeweg. Ik fietste richting huis, maar er ontstond ineens een plensbui. Ik stopte bij een boom maar schaafde langs de trottoir band. Daardoor verloor ik mijn evenwicht en gleed ik van mijn fiets. De pech was dat ik tegen een paaltje aan botste, ( nota bene een Amsterdammertje)  en daardoor mijn sleutel been brak.  het leverde veel pijn op maar hierdoor groeide weer het gebrek aan vertrouwen in het eigen evenwichtsgevoel.
Steeds beter ging ik begrijpen dat ik voorzichtiger moest lopen en fietsen, maar toch ben ik in 2013 nog diverse malen van de fiets gevallen, voornamelijk bij het opstappen. Dan was ik dankbaar, dat er aardige omstanders mij weer op de been hielpen Ook in de tuin heb ik een paar maal  plat op de grond gelegen tot schrik van Wies en anderen, maar gelukkig  destijds  zonder verdere lichamelijke consequenties.
In het voorjaar van 2014 ging het pas goed mis.  Onderweg naar Heuvelland gleed ik op mijn fiets onderuit en  viel ik. Door mijn bril ontstond er een diepe snee boven mijn wenkbrauw. De huisarts adviseerde mij dringend niet meer te fietsen. Ik beschrijf dat gedetailleerd in een column van maart jl. Nu slapen we in de zorgunit beneden en beschik ik over een luxe Hearly Davidzon Easy rider driewielfiets.
Maar toch, maar toch. . . .
Vorige week struikelde ik ´s avonds over de opstaande rand van de drempelplaat van de werkkamer naar de tuin. Het was om etenstijd terwijl drie kleinkinderen zaten te eten in de keuken. Dat was schrikken, maar Wies ving mij en de kinderen goed op en de buurman bracht mij voor twee hechtingen naar de huisartsenpost. Inmiddels heeft dezelfde buurman de metalen plaat los geschroefd en achter in de schuur gelegd. Mijn hechtingen zijn vakkundig verwijderd en gelukkig heeft het geen nare gevolgen,  Behalve dat ik nog meer onzeker loop. De driewielfiets is de ideale oplossing . Ik kan er steeds meer geroutineerd mee overweg. Bijna dagelijks fiets ik er alleen of samen met Wies mee in de omgeving met veel plezier. De opstaande randen Van de metalen plaat  zijn bestemd om vallen met een rolstoel te voorkomen, maar daar wil ik nog lang niet aan toe zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten