vrijdag 10 oktober 2014

HET VERPLEEGTEAM



HET VERPLEEGTEAM.
Sinds twee maanden komt iedere morgen een verpleegkundige om mij te wassen en aan te kleden. Keurig op de afgesproken tijd, meestal half negen of negen uur. Wies en ik staan dan een uurtje eerder op,  zodat Wies al  heeft kunnen douchen en ons ontbijt heeft kunnen klaarmaken. Voordat ik gedoucht word wil ik graag gegeten hebben, dan kan de verpleegkundige ook mijn tanden poetsen, Als ik dat zelf moet doen wordt het een knoeiboel. Het  team bestaat uit vier personen, die om beurten bij ons binnen stappen. Het is een professioneel ALS team. Ze hebben een speciale opleiding genoten voor neurologische aandoeningen. Ze komen niet alleen voor de verzorging, maar ze bewaken ook mijn niveau van functioneren en ze adviseren mij (maar ook Wies ) over allerlei aspecten van de ziekte. Het moge duidelijk zijn, dat we daar allebei zeer tevreden over zijn. Wies heeft daardoor meer tijd om de huishoudelijke klussen te doen en ik word bewaakt door, wat ik noem, mijn verplegend personeel. Ze kunnen zelfs op perfecte manier mij nat scheren met een scheermesje. Vaak drinken ze achteraf nog samen met ons koffie, want ze hoeven nooit gehaast naar de volgende klant. Ik kan daarom ook zeggen dat er met alle vier een persoonlijke band ontstaat. De  betrokkenheid bij hoe we het ervaren is groot. Als ik even een mineur  stemming heb, krijg ik een arm over mijn schouder.  Dit deskundige team draagt zeker bij om een ¨pluk de dag ¨ houding vast te houden.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten