vrijdag 22 mei 2015

DE LAGERE SCHOOL



DE LAGERE SCHOOL
De titel van het zangspel luidde:
De schamele straatzanger en het miraculeuze lieve vrouwke.
Het werd opgevoerd ter ere van de huldiging van de pastoor. Ik heb geen flauw idee, waarom die man toen gehuldigd moest worden.  Tegenwoordig zouden we het een musical noemen, maar in 1951, ik was elf jaar oud, heette het zangspel.  De schamele straatzanger werd vertolkt door mijn school- en koorvriendje Henkie van Dolen. Ikzelf  had de indrukwekkende rol van Rechter Ruwhart en ik moest Henkie veroordelen tot de doodstraf, omdat hij een van de schoenen van het Mariabeeld had gestolen. Dankzij het miraculeuze lieve vrouwke die de schamele straatzanger  ook haar  andere schoen gaf, werd hij alsnog in ere hersteld en mocht hij een mooie solo zingen.
Het lied waarmee ik als rechter in toga op het toneel kwam, zou ik nog kunnen zingen!!, 60 jaar later.
Ik kreeg een lange krullende pruik op en daarbovenop een zwarte baret. En ik kreeg een snorretje,  dat werd aangeplakt met etherplaksel, waar ik een beetje duizelig van werd bij het inademen. De rol van Maria werd vertolkt door Corrie Heins. Zij woonde op de Ceintuurbaan en was een of twee jaar ouder dan ik, maar mooi dat ze was!!! Zij moest heel lang als standbeeld blijven staan en ik kon altijd moeilijk mijn ogen van haar af houden, alhoewel ik toch nog echt niet naar de pubertijd liep.
Henkie van Dolen en ik zaten ook op het kerkkoor. Daarbij moet je denken aan een grote basiliekachtige kerk, de Willibrordus buiten de Veste. Hij was gebouwd door architect Kuypers en er was een groot orgel achter in de kerk. Wij zongen daar in een jongenskoor samen met een mannenkoor. Dankzij dat koor hoefde ik niet ’s zondags vooraan in de kerk te zitten onder strenge begeleiding van de broeders van de school. Nee, ik en de andere koorknapen zongen  vierstemmige missen op het koor en we liepen in de processie               vooraan. En in de Meimaand en Oktobermaand,(Mariamaanden). als er ’s avonds om zeven uur lof met rozenhoedje was, mocht ik op het koor diverse marialiedjes solo zingen.  
Mijn ouders kregen dan ook als advies voor het voortgezet onderwijs in de zesde klas, dat ik een zang- en muziekopleiding zou moeten volgen, maar daar is niets van gekomen.

22.5.2015  Steef

Geen opmerkingen:

Een reactie posten