vrijdag 22 mei 2015

MIJN EERSTE VRIENDINNETJE



MIJN  EERSTE VRIENDINNETJE.
Aan het einde van de van Ostadestraat ligt de Amsteldijk.  Mijn vader had vlakbij de Amsteldijk een pakhuis, waar de voorraad Peijnenburg koek lag opgeslagen.  Ik kwam daar vaak tegen zessen om hem op te halen als het avondmaal klaar was. Vaak ontmoette ik daar ook Sientje, met wie ik dan wat kletste. Schuin tegenover het pakhuis, op nummer 388 woonde Sientje Otjes, veel later begreep ik, dat haar echte naam Sina was. Ze was heel mooi. Ze had donker bruin haar en mooie ogen. Meer weet ik eigenlijk niet, maar het is ook meer dan 60 jaar geleden. Sientje vond, dat ik heel mooi kon zingen in het kerkkoor. Ze kwam in de meimaand ook  ’s  avonds luisteren naar het koor als ik Maria liedjes moest  zingen.
Op welke leeftijd krijgt een jongen de baard in zijn keel?  Wanneer begint de baard groei op zijn kin? Ik neem aan, dat je dan 14 jaar of ouder bent. Trouwens in de periode die ik nu beschrijf, zat ik nog op de  RK lagere jongensschool St. Martinus. De meisjesschool was drie straten verderop, want de katholieke kerk vond dat jongens en meisjes strikt gescheiden moesten blijven. Dus was ik niet ouder dan twaalf jaar. Bovendien was ik ook nog koorknaap en dat gaat niet meer als je de baard in je keel krijgt. In het taalgebruik van een puber was ik toen op Sientje. Ze was bijna twee jaar ouder dan ik en als ik haar zag werd ik altijd een beetje verlegen, maar ook helemaal trots, want zij was ook op mij. Soms liepen wij samen even naar de Amsteldijk, we spraken dan nauwelijks met elkaar, daarvoor waren we te verlegen, maar ik voelde me dan heel gelukkig.
Hoe ik het gedurfd heb, weet ik echt niet meer, maar in een portiek vlak bij de hoek van de straat gaf ik Sientje een heel schuchter kusje boven op haar lippen, ik was er zelf verbaasd van, maar het voelde of ik zweefde op een roze wolk.  Dat mijn vader juist op dat moment mij zocht om samen met mij naar huis te gaan , had ik niet verwacht en hij had al helemaal niet verwacht om mij in een puberale amoureuze houding aan te treffen. Hij was boos, erg boos en hij sommeerde mij om onmiddellijk met hem mee te gaan en een vriend te zoeken  in plaats van een vriendin.” Je bent nog veel te jong voor die dingen “
Daags voor Pasen had ik van mijn zakgeld een chocolade paasei gekocht. Tien centen kostte dat ei. Ik had het ei in de zak van mijn broek verstopt. Het was mijn geheim.  Het was bestemd voor Sientje. Omdat zij jarig was die dag. Bij het opstaan vond mijn moeder dat ik een paasbeste broek aan moest en ze  pakte de broek met het ei. Ze verwisselde het voor de nieuwe broek. Daar ging mijn cadeautje. Sientje heeft nooit geweten dat ik een verjaardag cadeau  voor haar gekocht heeft en mijn moeder vertelde iedereen hoe liefdevol haar zoon een paascadeau had gegeven.
Steef   22. 5.2015

Geen opmerkingen:

Een reactie posten