maandag 4 mei 2015

LOSSE FLODDERS



LOSSE FLODDERS

Manon heet ze, de fysiotherapeute, en ze komt iedere dinsdag. Een vakkundige, zeer betrokken jonge vrouw. Ze is zich bewust van het feit, dat ze me niet beter kan maken, maar dankzij haar oefeningen houd ik mijn spieren nog zo lang mogelijk in beweging ,heeft ze samen met het ALS Centrum bepaald. Zij probeert mij nog een poosje uit de elektrische rolstoel te houden.  Ze rekt mijn hamstrings wat op en duwt aan mijn schouder spieren  zodat ik mijn armen meer omhoog kan bewegen. Ze duwt tegen mijn knieen en trekt aan mijn armen. Ze doet dat met overtuiging . Ik vind fysiotherapie  een mooi beroep.

Op het lotgenoten contact trof een jonge vrouw van 32 jaar. Ze is getrouwd en heeft twee jonge kinderen. Ze heeft al 8 jaar ALS en ze kan nog maar weinig, Haar verhalen lezende, bewonder ik haar nuchterheid en positieve levenshouding. Je zal toch maar op die leeftijd in de bloei van je leven ALS krijgen . Ze heeft een PGB, waardoor ze dag en nacht verzorging heeft en toch nog met het gezin bezig kan zijn.  Op de vraag hoe je kan blijven communiceren als je niet meer kan praten  stelde zij  mij voor om whatsapp te gebruiken zoals zij ook met vrienden en familie doet. Dat lijkt mij een goed idee als ik zover ben.

Elke keer als ik met mijn driewielfiets met trap ondersteuning door de Groesbeekse omgeving fiets kan ik mateloos genieten van het feit dat ik dat nog kan. Er zijn de hele dag door bezigheden die ik niet meer kan, en daar erger ik mij stierlijk aan. Soms is het maar goed dat de bond tegen het vloeken mijn ingehouden kracht termen niet kan horen, want ik vloek dan onhoorbaar, maar heel hard.  Bijvoorbeeld als ik het maaien van het grasveld niet meer zelf kan en aan Wies moet over laten, of als ik met de rollator honderd meter wil lopen, maar moet stoppen omdat ik onvoldoende kracht heb. Dan hoort God mij brommen, totdat de kleine Ila, ons kleinkind, onverwachts mij een hartvormig steentje aanreikt en zegt, dat ik dat gelukssteentje van haar mag hebben en in mijn zak moet bewaren, want dan word je misschien wel gauw weer beter, opa. Houd het dan maar eens droog. 

Steef  Mei 2015

1 opmerking: